Πέμπτη, 29 Ιανουαρίου 2015

«Η χάρις των Τριών Ιεραρχών ας μας επισκιάζει »



Ανάμεσα στα «μυρίπνοα άνθη του Παραδείσου της Εκκλησίας , «των αγίων Πατέρων τον χορόν», αναμφισβήτητα εξέχουσα θέση κατέχουν τρεις «πάλευκοι κρίνοι» της Χριστιανοσύνης , οι τρεις Ιεράρχες και οικουμενικοί διδάσκαλοι: Βασίλειος ο Μέγας, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
                        Η εορτή των τριών Ιεραρχών δεν είναι απλώς μία  θρησκευτική  εορτή,ούτε  αποτελεί κατάλοιπο μιας παρελθούσης θρησκευτικής περιόδου, αλλά είναι κατ’εξοχήν απότιση φόρου τιμής και ευγνωμοσύνης στην παιδεία και την επιστήμη, τις οποίες υπηρέτησαν και θεράπευσαν οι τρεις Καππαδόκες ιεράρχες μέσα απ’ τα νάματα του ελληνορθόδοξου πολιτισμού και με τα αθάνατα αριστουργήματα της σκέψεως και την αληθινή ζωή τους προσέφεραν  ό,τι το ωραίο, ηθικό και αληθινό υπάρχει σήμερα στην πνευματική ιστορία της ανθρωπότητος.
                        Αυτοί οι μεγάλοι πνευματικοί ταγοί ,ποτέ δεν έγιναν παρελθόν ,αλλά αποτελούν αιώνιο και ατελεύτητο παρόν. Δεν υπήρξαν απλώς ιερωμένοι ή μονομερείς θεολόγοι αλλά ήταν στην κυριολεξία «πανεπιστήμονες». Χρειάζεται να διαβάσει κάποιος την «Εξαήμερο» του μεγάλου Βασιλείου, για να θαυμάσει τις γνώσεις του ανδρός στη φυσική, στη βιολογία και στην αστρονομία ή τους περί « Ιερωσύνης » λόγους του Ιωάννου του Χρυσοστόμου, για να θαυμάσει τον βαθύτατο ανατόμο της ανθρώπινης ψυχής αλλά και του σώματος τουτέστιν τον ψυχολόγο και τον ιατρό ή τα «Έπη» του Γρηγορίου Θεολόγου, τα οποία έγραψε ως γνωστό σε «ομηρική» γλώσσα, για να σταθεί έκθαμβος μπροστά στον ανυπέρβλητο όχι μόνο φιλόλογο ,αλλά και φιλόσοφο της γλώσσης.
                        Ένας σύγχρονος φιλόσοφος ο Georg Picht υποστηρίζει ότι : «η ανακάλυψη των θεμελίων της ελληνικής σκέψεως αποτελεί το κεντρικό πρόβλημα διαφωτίσεως της μοντέρνας συνειδήσεως. Διότι η ευρωπαϊκή επιστήμη είναι μια δημιουργία της ελληνικής φιλοσοφίας ». Η πρόσβαση όμως προς τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό σχετίζεται και με την ευεργετική συμβολή του μετέπειτα χριστιανικού ελληνικού πνεύματος. Ο Ελληνισμός διέσωσε διαμέσου των αιώνων την ταυτότητά του, ως φυλή και ως έθνος και μεγαλούργησε σε έργα ανδρείας και διά της πνευματικής δυνάμεως και της μεγάλης πολιτιστικής παραδόσεως της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Γι΄αυτό ,η όποια πολεμική κατά της Ορθοδοξίας δεν πλήττει απλώς τη θρησκεία   αλλά πλήττει αυτά ταύτα τα θεμέλια του ελληνικού έθνους .
                        Από τον πλούσιο φιλοσοφικό-θεολογικό στοχασμό των αγίων, που εορτάζουμε σήμερα ,επισημαίνουμε ένα βασικότατο σημείο, το οποίο είναι κοινός τόπος και για τους τρεις και συνάμα έχει πανεθνικό και παγκόσμιο χαρακτήρα :
Η έξοδος εκ του ¨ Εγώ ¨, ως πνεύμα και δύναμη θυσίας προς τον συνάνθρωπο ,συνιστά προσωπική τελειότητα. Στο σημείο αυτό διαφέρει και η ζωή του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού από την ζωή όλων μας: στο γεγονός ότι ήταν μια ζωή θυσίας χάριν  του κόσμου, σε αντίθεση προς τη δική μας, που είναι συνήθως ιδιοτελής και υστερόβουλη. Η ζωή έχει νόημα ως « ζωή εν τάφω», ως σταυρός χάριν των άλλων. Διότι ακριβώς στη σταύρωση του ¨Εγώ¨ συντελείται η ανάστασή του ,όχι σαν μεταθανάτια κατάσταση αλλά σαν αληθινή πραγμάτωση του ανθρωπίνου ,σαν κατάφαση και σαν νόημα και χαρά στην  εδώ ζωή.
                        Η αγάπη γεννά προσωπική ελευθερία και κοινωνική ενότητα  ενώ αντίθετα κοινωνίες και σχέσεις εγωιστών είναι στο βάθος τους αναρχούμενες και ανελεύθερες, έστω κι αν φαίνονται ειρηνικές ή κρατούν δημοκρατικά προσχήματα.
                        Ο επικεφαλής της «Πορτοκαλί » ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΟΛΗΣ  Γ.Σαγιάς και τα μέλη του συνδυασμού  εύχονται στους μαθητές, στους παιδαγωγούς-εκπαιδευτικούς, σε όλους τους ανθρώπους των γραμμάτων, των τεχνών, των επιστημών  καθώς και σε όλους τους συντοπίτες μας  Χρόνια Πολλά !
                            Η χάρις των Τριών Ιεραρχών ας μας επισκιάζει !

                                                                        Για το  Γραφείου Τύπου
                                                                 «Πορτοκαλί» ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΗ
                                                                        Χριστίνα Πρίμπα –Λόη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου